مهندسی صنایع دانشگاه پیام نور زنجان

برنامه ریزی نگهداری وتعمیرات

مهندسی صنایع دانشگاه پیام نور زنجان

برنامه ریزی نگهداری وتعمیرات

هفتمین کنفرانس نگهداری و تعمیرات – ۲۴ و ۲۵ خرداد ۱۳۹۰

برگزار کننده : انجمن نگهداری و تعمیرات ایران

محورهای کنفرانس :

تجارب اثر بخش در نگهداری و تعمیرات  ( Effective Practices in Maintenance )

چالش‌های نت ( Maintenance Challeneg )

مدیریت راهبردی و اجرایی  ( Strategic Management and Implementation )

راهبرد نت مبتنی بر ریشه یابی عیوب (  Root Cause Maintenance strategy )

راهبرد اقتصادی مراقبت وضعیت  ( Economical Condition Monitoring Strategy )

تشخیص و پیش بینی عیوب ماشین‌آلات ( Machinery Diagnosis and Prognosis )

شاخص‌های کلیدی عملکرد و سنجش نت ( Key Performance Indicators and Measurements )

نت مبتنی بر قابلیت اطمینان ( Reliability Centered Maintenance :RCM )

مدیریت زنجیره تامین و نت  ( Supply Chain Management and Maintenance )

توسعه منابع انسانی در نت ( Human Resource Development (HRD) in Maintenance )

سیستم‌های هوشمند در نت ( Intelligent Systems Application in Maintenance )

نگهداری و تعمیرات بهره ور فراگیر ( Total Productive Maintenance )

تأسیسات آبی (سدها، سازه­های هیدرولیکی، خطوط آبرسانی، ایستگاه­های پمپاژ و …)   ( (Water Facilities (Dams, Hydraulic Stractures, Pipe Pump Stations, lines )

دیدگاه‌ها و فنون نوین در نت:  ( New Approaches and Techniques in Maintenance )

مدیریت دارایی­های فیزیکی ( Physical Asset Management :AM )

سیستم‌های نت مجازی  ( Virtual Maintenance Systems :VMS)

سیستم‌های بی نیاز از تعمیر  ( Maintenance free )

نت ناب ( Lean Maintenance )

فنون پیش‌بینانه و پیش اقدام  ( Predictive & Proactive Tech )

هزینه چرخه عمر ( Life Cycle Cost :LCC)

اطلاعات بیشتر در : http://www.irma.ir/conf7

نمرات کوئیز۱۲/۰۹/۸۹

 نمرات کوئیز تاریخ ۱۲/۰۹/  ۸۹  

 

فاطمه نظری۲۴
زهرا ایمانی راد

۲۴

لیلا سهرابی مقدم۲۴
سیده نسرین صفوی

۲۳

سعیده سلیمانی۲۳
فرشته سلیمی

۲۲

معصومه نجفی۲۰
یوسف قاسمی

۲۰

نمره

 

 نمرات امتحان تاریخ 5/9/89   از 50نمره  بر اساس ترتیب نزولی

1-زهرا ایمانی راد45
2-یوسف قاسمی

44  

3-فاطمه نظری41
4-فرشته سلیمی

41

5-سعیده سلیمانی41
6-سمیرا بدرلو

39

7-سهیلا بدرلو39
8-حمید مالکی

36

9-شهناز آقاجانلو34
10-مجید غفاری

32

11-لیلا سهرابی مقدم32
12-نسرین صفوی

30

13-سایه حقی30
14-علی رضا وفا

30

15-سمانه بابائی مراد28
16-معصومه نجفی

18

17-ابراهیم میدانی17

مقاله

 مقاله تعمیرات ونگهداری زیر را دانلود کنید 

 

CHILDHOOD LEAD POISONING PREVENTIVE MAINTENANCE PROGRAM 

مروری اجمالی بر قراردادهای تعمیر و نگهداری خطوط و ابنیه  

Optimizing TPM from the Shop Floor to the Boardroom 

Introduction to TPM – Objectives and Benefits

هم کلاسی های محترم در صورت تمایل  آدرس وبلاگ شخصیتان را  

 

در  نظرها قید کنید تا در وبلاگ لینک شود

نمونه سوال فصل ۴(خانم سهرابی) 

 

پاور پوینت فصل ۱۰(خانم  بدرلو) 

 

پاور پوینت فصل 5 (خانم حقی ،آخوندی) 

 

نمونه سوال تستی فصل 6 (یوسف قاسمی) 

 

فرم درخواست کار بلند مدت و فرم تعمیرات نگهداری-- کریمیون منفرد--یوسف قاسمی

پروژه کلاسی فصل سوم

 

 پاور پوینت فصل سوم تعمیرات ونگهداری(خانم نسرین صفوی ،خانم فریبا کریمیون منفرد)

 

 

 

فرم بازرسی تعمیرات (خانم نسرین صفوی)

 

 

دانلود

ادامه مطلب ...

پروژه کلاسی فصل هفتم

فصل هفتم کتاب تعمیرات ونگهداری 

  آقای مجید غفاری 

دانلود

ادامه مطلب ...

نمونه سوال

نمونه سوال فصل اول تعمیرات و نگهداری  

خانم سمیرا بدرلو 

دانلود

ادامه مطلب ...

پروژه کلاسی

فصل ششم وفصل چهارم کتاب تعمیرات نگهداری نوشته سید محمد سید حسینی

خانم فرشته سلیمی  ، سعیده سلیمانی

دانلود

ادامه مطلب ...

فرم تعمیرات ونگهداری

فرم حواله جنس از انبار (آقای ابراهیم میدانی)

فرم برگه تعمیرات (خانم فاطمه نظری)

برگه دستور تعمیرات برنامه ای برای دو نوع دستگاه پرس (خانم فرشته سلیمی)

حکم کار تعمیرات ونگهداری (خانم سعیده سلیمانی)

فرم درخواست سرویس (خانم سهیلا بدرلو)

همه در یک فایل زیپ 

 

دانلود

ادامه مطلب ...

عکس و مقاله

   

 

 

 

 مقاله ای کامل در مورد نگهداری وتعمیرات (خانم نسرین صفوی) 

 

 

https://mail.google.com/mail/?ui=2&ik=ee580f5303&view=att&th=12bc1492f8986802&attid=0.1&disp=attd&realattid=f_gffv91kx0&zw

هرم نگهداری وتعمیرات

  

 هرم نگهداری وتعمیرات(خانم مهسا عباسی) 

 

نمونه سوال

نمونه سوالات فصل دوم تعمیرات ونگهداری 

 

نام استاد مربوطه:آقای یگانگی 

 

تهیه کنندگان :خانم فاطمه نظری،خانم لیلا سهرابی مقدم 

 

دانلود

ادامه مطلب ...

کارگاه آموشی نت

فراخوان کارگاههای آموزشی نت  سطح یک ،دو ،سه (برنامه ریزی تعمیرات ونگهداری) 

 

به همت خانم نسرین صفوی  

 

 

 

دانلود

ادامه مطلب ...

پروژه کلاسی۲

فصل اول کتاب برنامه ریزی نگهداری وتعمیرات نوشته سید محمد سید حسینی 

 

گرد آورندگان :خانم سمیرا بدرلو -خانم سهیلا بدرلو(به سه فرمت word -pptx-pdf)

دانلود

ادامه مطلب ...

پروژه کلاسی۱

فصل دوم کتاب برنامه ریزی نگهداری وتعمیرات نوشته سید محمد سید  حسینی  

  

 

   

 

گرد آورندگان :خانم فاطمه نظری - خانم لیلا سهرابی ( به صورت پاور پوینت )

 

 

دانلود کنید

ادامه مطلب ...

 

مسول ارتباط با استاد (TA) :خانم عباسی  

 

مسول وبلاگ :آقای حمید مالکی ،یوسف قاسمی 

 

مسول بازدیدها: خانم مهر افزا

 

نگهداری و تعمیرات

مانند تمام مفاهیم موجود در علم و تکنولوژی درگاه ورودی به این حوزه نیز با تعریف نگهداری و تعمیرات آغاز می‌شود و این به جهت وجود تصورات غلط بسیاری است که در این حوزه مطرح می‌شود. متاسفانه این تصورات غلط در ذهن بسیاری از مدیران و حتی کارشناسان و شاغلان در امر نگهداری و تعمیرات نیز وجود دارد. [۱] اساسا نگهداری و تعمیرات، تنها حوزه نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه را شامل نمی‌شود، اگر چه این حوزه یکی از مهم‌ترین استراتژی‌های نگهداری و تعمیرات است. نگهداری و تعمیرات روغنکاری نیست، اگرچه روغنکاری یکی از فعالیت‌ها و اقدامات مقدماتی در حوزه نگهداری و تعمیرات است. نگهداری و تعمیرات یک اقدام بحرانی و سریع برای تعمیر دستگاه‌ها نیست؛ اگر چه سرعت بالا در اجرای فعالیت‌های نگهداری و تعمیرات یکی از شاخص‌های مهم در این زمینه‌است. نگهداری و تعمیرات یک هنر است؛ چرا که پیش از وقوع یک مشکل و همچنین در هنگام وقوع آن، توانایی انتخاب رویکردها و فعالیت‌های مختلف وجود دارد. لذا مدیران، سرپرستان و کارشناسان و مسئولان نگهداری و تعمیرات از نقش پررنگ‌تری نسبت به سایر پارامترهای دیگر حتی «ماهیت مشکل ایجاد شده» برخوردار خواهند بود. [۱]

فهرست مندرجات

 لزوم پیاده سازی سیستم‌های نگهداری وتعمیرات

هزینه‌های نگهداری و تعمیرات، در مجموع، بخش عمده‌ای از هزینه‌های تولید را در بر می‌گیرد. با توجه به نوع صنعت مورد بررسی، این هزینه چیزی حدود ۱۵ تا ۶۰ درصد هزینه محصول تولید شده را در بر می‌گیرد. تحقیقات نشان داده‌است که حدود ۳۳ سنت از هر دلار که برای فعالیت‌های نگهداری و تعمیرات هزینه می‌شود، مربوط به فعالیت‌های غیر ضروری در حوزه نگهداری و تعمیرات می‌باشد این در حالی است که صنایع آمریکا سالانه حدود ۲۰۰ بیلیون دلار برای نگهداری و تعمیرات تجهیزات خود هزینه می‌نمایند. این بدان معنی است که مدیریت صحیح فرآیند نگهداری و تعمیرات، سالانه، ۶۰ بیلیون دلار صرفه جویی در این حوزه را به همراه خواهد داشت. [۲] ژاپنی‌ها با درک اهمیت ویژه‌ای که در مدیریت فرآیند نگهداری و تعمیرات در سیستم‌های تولیدی احساس می‌کردند، اقدام به طراحی سیستم‌های مختلف نگهداری و تعمیرات، از جمله TPM نمودند و آن را به عنوان یکی از زیر سیستم‌های سه گانه تولید ناب به جهان معرفی نمودند.[۳]

 نقش نگهداری و تعمیرات در فضای رقابتی

بر اساس آن چه که در بخش قبل تشریح شد، به کارگیری سیستم نگهداری و تعمیراتِ خاصِ یک سازمان، می‌تواند نقش بسیار زیادی را در کاهش قیمت تمام شده محصول نهایی ایفا نماید. اما این تأثیرات تنها محدود به هزینه نبوده و در سرعت ارائه محصول در کل زنجیره تامین، کیفیت محصول، قابلیت اطمینان، چابکی سازمان و عواملی از این دست نیز تأثیرات خاص خود را خواهد داشت که هر یک از آن‌ها محلی از تامل خواهد بود. از این رو می‌توان به نقش مهم و تأثیر گذار استراتژی‌های مختلف نگهداری و تعمیرات بر روی کسب و کار یک بنگاه اقتصادی پی برد. در ادامه چگونگی تعاملات بین استراتژی‌های نگهداری و تعمیرات و استراتژی‌های کسب و کار مطرح خواهد شد. کلیه بنگاه‌های اقتصادی، جهت رقابت در بازار بر اساس برخی اولویت‌های مرتبط با توانمندی‌هایشان با یکدیگر به رقایت می‌پردازند. نگهداری و تعمیرات بخش جدایی ناپذیر تولید است که می‌تواند این اولویت‌های رقابتی را تحت تأثیر قرار دهد و در نتیجه استراتژی‌های کسب و کار را به شکل مثبت یا منفی متأثر سازد. برای درک بهتر این ارتباط ابتدا تعریفی اجمالی از واژه استراتژی ذکر می‌شود و سپس استراتژیِ کسب و کار و نگهداری و تعمیرات تشریح می‌شوند و در نهایت تعاملات بین آن‌ها مورد بررسی قرار خواهد گرفت.[۴] استراتژی یک الگوی منسجم است که تصمیمات را یکپارچه و متحد می‌سازد و اهداف سازمانی را آشکار ساخته و تعیین می‌کند و فعالیت‌هایی را که شرکت باید روی آن‌ها متمرکز شود را انتخاب می‌نماید و تلاش دارد تا شرکت یک مزیت بلند مدت و پایدار در هریک از فعالیت‌هایش به دست آورد و تمام سطوح سلسله مراتبی شرکت را وارد تصمیم می‌کند و طبیعت همکاری‌های اقتصادی و غیر آن را که شرکت دارد تعریف می‌کند.[۵] بنابراین استراتژی کسب و کار، همان الگوی منسجم توصیف شده در قبل می‌باشد که محور تمام مباحث، کسب و کار سازمان خواهد بود که پورتر سه انتخاب کلی و عمومی را در استراتژی‌های سطح کسب و کار معرفی می‌نماید که شامل رهبری در هزینه، تمایز و تمرکز می‌باشد.[۶] عبارت استراتژی نگهداری و تعمیرات معمولاً به عنوان مجموعه خط مشی‌ها و مفاهیم نگهداری و تعمیرات تفسیر شده‌است اما از دیدگاه کلان تر این خط مشی‌های نگهداری و تعمیرات و مفاهیم، یکی از چند مولفه اصلی استراتژی نگهداری و تعمیرات را شکل می‌دهند. سایر مولفه‌های ساختاری در تعریف استراتژی نگهداری و تعمیرات عبارت است از ظرفیت نگهداری و تعمیرات، تجهیزات و تسهیلات نگهداری و تعمیرات، تکنولوژی نگهداری و تعمیرات و یکپارچه سازی افقی.[۴]در ادبیات این حوزه، استراتژی نگهداری و تعمیرات، به عنوان یک الگوی منسجم و جدا نشدنی و یکپارچه ساز تصمیم‌ها در عناصر استراتژی‌های متفاوت در تجانس با تولید، شرکت و استراتژی‌های سطح کسب و کار معرفی می‌شود. استراتژی نگهداری و تعمیرات اهداف سازمان را آشکار می‌سازد و طبیعت کارکردهای اقتصادی و غیر اقتصادی را که قصد دارد برای سازمان به شکل یکپارچه انجام دهد، تعریف می‌کند.[۵] با این تفاسیر ارتباط میان کسب و کار و استراتژی‌های نگهداری و تعمیرات را از طریق چارچوب زنجیرهٔ ارزشِ معروف پورتر[۶] به خوبی می‌توان درک نمود. در این چارچوب کلیه وظایفی که به وسیلهٔ یک بنگاه اقتصادی انجام می‌گیرد، به ۵ فعالیت اولیه و ۴ فعالیت پشتیبانی دسته‌بندی شود. فعالیت‌های اولیه شامل تعیین حدود لجستیک داخلی، فرآیندها، لجستیک خارجی، بازاریابی، فروش و خدمات می‌شود. فعالیت‌های پشتیبانی شامل تدارکات، تکنولوژی، مدیریت منابع انسانی و زیر ساخت‌های سازمان می‌شود. بعدها برخی از نویسندگان بر اساس درک و تحلیل‌های جدید، دسته‌بندی فوق را تغییر دادند. برای مثال در گذشته اغلب برای فرآیند نگهداری و تعمیرات به جهت این که به عنوان سربار تولید در نظر گرفته می‌شد، در زنجیرهٔ ارزش، جایگاهی برای آن در نظر گرفته نشد.[۷] این در حالی است که با در نظر گرفتن آن به عنوان یک فرآیند در زنجیرهٔ ارزش، مدیریت می‌تواند تأثیرات نگهداری و تعمیرات و استراتژی‌های مختلف آن را بر روی زنجیرهٔ ارزش و استراتژی کسب و کار خود تصور نماید. به هر حال، فرآیند نگهداری و تعمیرات در تعیین سطح شاخص رقابت پذیری یک سازمان از نقش حساس و غیر قابل انکاری برخوردار است و در مجموع می‌توان تحلیل‌های گوناگونی را در ارتباط با این فرآیند در چهار حوزه هزینه، کیفیت، انعطاف‌پذیری و قابلیت تحویل مورد بررسی قرار داد.[۹، ۸] بر این اساس ارائه مدل‌های تصمیم‌گیری برای انتخاب استراتژی‌های مختلف نگهداری و تعمیرات و یا انتخاب ترکیبی از آن‌ها، توسط برخی نویسندگان مد نظر قرار گرفته‌است.[۱۰-۱۳]

 استراتژی‌های نگهداری و تعمیرات

در بخش قبل به تعریف استراتژی نگهداری و تعمیرات پرداختیم. بر این اساس و در نتیجه تغییر و تحول در استراتژی‌های کسب و کار و نیز تغییر در پارادایم‌های حاکم در تولید و پاره‌ای عوامل دیگر نظیر پیشرفت جوامع به سمت جامعه اطلاعاتی، استراتژی‌های مختلف نگهداری و تعمیرات به وجود آمده‌اند. برخی از مهم‌ترین این استراتژی‌ها عبارت‌اند از نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه [PM) [۱۴)، نگهداری و تعمیرات پیشگویانه [PM) [۱۵)، نگهداری و تعمیرات مبتنی بر شرایط [CBM) [۱۴)، نگهداری و تعمیرات مبتنی بر قابلیت اطمینان [RCM) [۱۶)، نگهداری و تعمیرات ناب [۱۷] Lean) maintenance)، نگهداری و تعمیرات بهره ور فراگیر [TPM) [۱۸)، نگهداری و تعمیرات بهره ور فراگیر ناب [Lean TPM) [۱۹)، نگهداری و تعمیرات مبتنی بر ریسک [RBM) [۲۰)، نگهداری و تعمیرات چابک [Agile Maintenance) [۲۱)، نگهداری و تعمیرات مجازی [۲۲] (Virtual Maintenance).

 بحث و نتیجه گیری

در این مجموعه، مختصرا تعاریف و مفاهیم مربوط به نگهداری و تعمیرات و همچنین لزوم بررسی و پژوهش در این حوزه مورد بررسی قرار گرفت و گزیده‌ای بسیار اجمالی از فعالیت‌های پژوهشی صورت گرفته در این حوزه نیز مطرح شد. هر پژوهشگری با اندک مطالعه، گستردگی دامنه پژوهش در این حوزه را در می‌یابد. به هر حال نگهداری و تعمیرات به عنوان یکی از مهم‌ترین فرآیندهای یک بنگاه اقتصادی، دارای ارتباطی تنگاتنگ با بسیاری از حوزه‌های مهندسی صنایع نظیر مدیریت و برنامه ریزی استراتژیک، برنامه ریزی و کنترل موجودی، برنامه ریزی تولیدو کنترل کیفیت، می‌باشد. با تمام این اوصاف، نگهداری و تعمیرات نیز دارای یک چرخه عمر بوده و زمانی به دوره افول خود خواهد رسید. این افول ممکن است در اصل مفاهیم نگهداری و تعمیرات نبوده و تنها پارادایم حاکم بر آن تغییر کرده و متحول شود. به هر حال تغییر، گریز ناپذیر است.

 برنامه‌ریزی

برنامه‌ریزی نگهداری و تعمیرات شاخه‌ای از رشته مهندسی صنایع است که با کنترل تجهیزات و ماشین آلات تولیدی از نظر برنامه زمانبندی تعمیراتی و تعویض قطعات و با استفاده از تجزیه و تحلیلهای آماری هزینه‌های تعمیراتی را کاهش می‌دهد و در سطح بهینه نگه می‌دارد.

 اهداف اصلی

 انواع سیاستها و روشهای نگهداری و تعمیرات

  • نگهداری و تعمیرات اضطراری یا Emergency Maintenance به اختصار EM: در این روش , تعمیر تجهیز بعد از اولین خرابی به وجود آمده در تجهیز صورت می‌گیرد.
  • نگهداری و تعمیرات اصلاحی یا Corrective Maintenance به اختصار CM: در این روش , بعد از بوجود آمدن علائمی از عیب که منجر به توقف تجهیز نشده برنامه ریزی خاصی صورت می‌گیرد تا در زمان مناسب تجهیز رفع عیب شده و به حالت اولیه خود باز گردد.
  • نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه یا Preventive Maintenance به اختصار PM: در این روش , نگهداری از تجهیزات در پریودهای زمانی خاص و بر اساس زمانبندی مشخص صورت می‌گیرد.
  • نگهداری و تعمیرات پیشگویانه یا predictive maintenance به اختصار PDM: در این روش در بازه‌های زمانی معین تعدادی از پارامترهای تجهیرات اندازه‌گیری می‌شود و بر اساس این داده‌ها برای تعمیر و یا تعویض قطعات و تجهیزات تصمیم‌گیری می‌شود.